tisdag 20 oktober 2009

En riktig karamell...


....var det meningen att detta skulle bli....

Lillasyster är ännu inne i sin rosa period (när försvinner den?!) och väljer i princip alltid rosa. Så även denna gång. Hon önskade sig en rosa velourklänning med fickor. Passade på att bestämma själv hur fickorna skulle se ut för att tona ner allt rosa lite.

Där tog jag mig dock vatten över huvudet :( Det var verkligen supersvårt att få till fickorna. Har hållit på och sprättat flera gånger och tråcklade tom fast dem först (gör aldrig det annars) men resultatet blev ändå horribelt. Som ni ser på bilden drar tyget sig väldigt fult vid fickorna (det ser ännu värre ut i verkligheten) och det förstör hela klänningen.

Har en annan klänning här som jag ritade av och den ser helt perfekt ut, så bevisligen går det att få till. Får se om jag orkar göra om det en fjärde gång ngn annan dag....

Ville i alla fall visa klänningen eftersom jag verkligen gillade färgkombinationen.
Om någon har ett bra tips hur man gör för att tyget inte ska dra sig vid fickorna tas det tacksamt emot.

5 kommentarer:

  1. Håller med dig, färgkombinationen var jättefin!

    Mvh Eva-Lina

    SvaraRadera
  2. Tycker om den, superglad blir man av den. Men tyvärr är jag kass på sy, så inga tips. Hoppas du får till det så du blir nöjd.

    SvaraRadera
  3. Underbar färgkombo och tunikan är underbar! Synd att fickorna drog sig. På vilket sätt drar sig tyget. Är det själva fickan (i och med påsömnad av kantband) som drar sig eller är det när du syr på fickan? Vid det sistnämnda så kanske du skall testa att stryka på Totally stable bakom tunikatyget när du syr på fickan.

    SvaraRadera
  4. Mimmi:
    Tack för tipset! Ska testa det nästa gång.
    Sprättade ena fickan igen (den andra var hyfsad) och sydde fast den med min vanliga hederliga maskin, då blev det bra. Overlocken matar lite för mycket tror jag.
    Tror att man ska klippa kantbandet på andra ledden också så att det inte blir lika elastiskt då borde inte fickan "bubbla".
    Lillasyster provade klänningen och den satt som en smäck. Men det bästa var att hon blev så glad.

    Johanna och Eva-Lina: Tack för era kommentarer. visst blir man glad av färgerna :)

    SvaraRadera
  5. Hejsan,
    Tänkte också tipsa om Totaly Stable. Bibbi i Näverkvarn har nog sånt.

    SvaraRadera