torsdag 5 augusti 2010

Haklapp

Fick för mig att jag skulle sy en ny haklapp till lillebror. Ritade av en haklapp som vi har som sitter kanon. Jag tycker alltid att det är svårt att få till kantbandet snyggt. När jag kör elastiska kantband har jag ju kantbandsfoten och det blir alltid fantastiskt snyggt. Men när jag ska sy med den vanliga maskinen får jag inte till det snyggt i svängar och dyl. Nu är ju denna för eget bruk, men ändå :( Hur gör ni andra? Får ni till "perfekta" sömmar?

Vaxduken kommer från Stoff & stil och jag var så lat att jag körde brunt kantband eftersom det var den färgen maskinen var trädd i. Brunt och rött är dock alltid snyggt ihop! :)

Håller också på med en tröja till lillebror. Har "härmat" min absoluta favorit sybloggare. Tyckte att hennes krabbtröja var en kul idé. Ska försöka få till lite bilder imorgon på min tröja "in action". God natt!

4 kommentarer:

  1. Jag syr ju ganska mkt med kantband och trixet är väl att man drar i kantbandet ganksa mkt just i svängar och så. Sen så har jag kantat så mkt blusar o dyl så jag gör det på ren rutin, så jag aksnke inte riktigt vet hur man gör längre... ;)

    SvaraRadera
  2. Jättefin haklapp, ser väldigt bra ut i modellen! Snyggt tyg och fint med brunt kantband! Jag har också svårt med kantband i de "stumma" tygerna och särskilt på vaxduk som är svårt i sig.... har inget bra tips, tyvärr!

    SvaraRadera
  3. Vilken tjusig haklapp! Gillar verkligen sadelskyddet och symaskinhuven nedan! Jag går jämt och irriterar mig på mitt fula symaskinsöverdrag som blivit fläckigt, och tanken har inte ens slagit mig att man kan sy ett nytt! Jättekul idé, och superfin blogg!

    SvaraRadera
  4. Jättesnygg! Man kan blöta lite grann där det ska svänga så går det lättare att böja kantbandet. Ett litet tips kanske :)

    SvaraRadera