lördag 17 oktober 2009

Apor och lejon

Har sytt ett linne med apor och lejon till lillasyster. Använde Jnys gröna aptyg och cerise interlock till kantbanden. Supersnygg färgkombo! (Vet att jag sett den i ngn blogg tidigare).
Jag fållade linnet med "bakvänd" dubbel kedjesöm. Tyckte att den blev lite väl nära kanten, så jag körde en till. Skulle först sprätta den ena, men det får bli dubbelt.

Slutresultatet blev helt OK men jag tycker alltid att det är ganska svårt att sy i tyger med lycra i. Tyget har en benägenhet att krulla sig. En annan sak jag alltid har stora problem med är när jag ska sy sömmar där ändarna är bandkantade, i detta fall ena axelsömmen. Hur gör ni för att få det snyggt? Det blir så himla tjockt (10 lager tyg) och om inte tråden går av så fastnar allt i pressarfoten osv. Sitter alltid och säger massor av fula ord här. Undrar om det finns ngn speciell pressarfot till detta. Måste nog undersöka den saken.

2 kommentarer:

  1. Supersnygg färgkombo. Måste nog också göra en sån variant ;) Det blev ju en rolig effekt med den dubbla sömmen nedtill!

    SvaraRadera
  2. Riktigt snyggt!

    Läser ofta det där med att många tycker det är lurigare att sy i tygerna med lycra och själv tycker jag precis tvärt om =) Antar att det bara är en vanesak...

    SvaraRadera