tisdag 5 oktober 2010

Inredning

Min overlock måste fixas. Den går så trögt så att jag inte längre vågar trycka på pedalen, och jag orkar knappt dra runt hjulet för hand :( Med tanke på att jag sytt väääldigt mkt på den de senaste åren kanske det är dags att få den smord. Eller kan man göra sånt själv? Det enda jag brukar göra är att göra ren den med luft på burk, men det kanske är dags för en helrengöring innan den går sönder. Hur gör ni?

Eftersom jag inte kan använda overlocken för tillfället har jag istället bestämt mig för att piffa barnens sovrum. Det känns som om det är dags att ta tag i det "på riktigt" nu. Det ska bli nya kuddar. Både sydda och virkade (virkar sent på nättena här och har blivit helt fast..). Sedan har jag sett en snygg byrå på loppis som jag ska renovera. Tänkte även sy lite nya vimplar och eventuellt (om jag orkar) varsin sänghimmel till tjejerna (lillebrorsan har redan en). Har även slaktat vår gamla Fatboy som varit trasig för länge. Sparade fyllningen och det blev 3 stora svarta sopsäckar(!) Tanken är att barnen ska få varsin lite mindre "saccosäck".

Hittills har det blivit en kudde av By Grazielas fina tyg. Jag testade att quilta den. Egentligen mest för att jag hade tänkt quilta sängöverkastet i inlägget nedan (men insåg efter denna kudde att det inte var en bra idé.. :))

6 kommentarer:

  1. Å så färgglatt å fint! Är lite i tagen att grejja runt i dotterns rum nu också, men är inte i närheten av att fixa så fint som du gör..

    SvaraRadera
  2. Åh, så fint! Men var har du hittat Katvig-tyget? Det var en supersnygg färgställning.

    SvaraRadera
  3. Hello: Katvigtyget är ett påslakan som fanns i affär för drygt ett år sedan. Har inte sett det någonstans sedan dess.

    SvaraRadera
  4. Oj vad du fiffar!
    Jättesnygg kudde; helt underbart tyg!

    När det gäller overlocken kan du nog smörja lite själv med symaskinsolja. Jag har det på min att göra-lista också. Men en service är säkert inte heller fel. Min borde också få åka på spa ett par dagar...

    SvaraRadera
  5. hmm, luft på burk säger du? vart köper man detta?
    så himla fin kudde du sytt iaf, diggar verkligen din inredning-stil!

    SvaraRadera
  6. Åsa: Det är en sprayburk med luft och så har den ett förlängningsrör man kan sätta på "hålet" så att man kommer åt bra. Den heter "Dust Off" (400 ml) och jag tror att den är köpt på Biltema. Bör finnas på Claes Ohlsson och liknande ställen också. Bästa grejen! :)

    SvaraRadera